

adax pisze:A byly nich jakies spekania bo trafilem na negatywna opinie ze tez boczne lamele bardzo sie scieraja a srodek jeszcze dobry i badz madry.
Inferno pisze:Na filmie jest opona z 2015 więc stary model, jakiego już nie kupisz. A te cyferki na oponach (jak 68 dB), to kompletna bzdura. To jest hałas w określonych warunkach mierzony na zewnątrz w odległości chyba 7 m i na danej częstotliwości.
jakoku pisze:Inferno pisze:dodać trzeba iż głośność jest związana z wycieczeniem samochodu, słabe wyciszenie to nawet 68 db nie pomoże.
Chyba to się małpa na gałęzi.Inferno pisze:A te cyferki na oponach (jak 68 dB), to kompletna bzdura. To jest hałas w określonych warunkach mierzony na zewnątrz w odległości chyba 7 m i na danej częstotliwości.
Ale w tym samym samochodzie (słabo wyciszonym) do wnętrza dotrze mniejszy hałas z opony z indeksem 68dB niż 72 dB.jakoku pisze:Inferno pisze:dodać trzeba iż głośność jest związana z wycieczeniem samochodu, słabe wyciszenie to nawet 68 db nie pomoże.
ochkarol pisze:Inferno pisze:Ale nie przesadzajmy, że ten parametr jest bzdurny, bo nie jest. Kupiłem kiedyś opony z indeksem głośności 71dB i od tamtej pory kupuję opony z tym indeksem nie większym niż 69 dB. O tamtej pory żadne opony nie denerwowały mnie swoją głośnością.
Jest bzdurny, co widać po opiniach o oponach.ochkarol pisze:Wartość głośności dB wyraża poziom hałasu w skali logarytmicznej. Oznacza to, że różnica w głośności pomiędzy 24 a 30 [dB] nie będzie taka sama, jak w przypadku 74 a 80 [dB]. W tym drugim przypadku będzie dużo większa.
W obu przypadkach różnica jest taka sama. Wynosi 6 dB czyli 4 razy głośniej.ochkarol pisze:Tutaj masz (fakt, torchę stare) o badaniu głośności opon:
https://sjsutst.polsl.pl/archives/2012/vol77/013_ZN77_2012_Burdzik.pdf
Tam jest napisane, że "Miernik dźwięku umieszczony jest w miejscu, gdzie powinno znajdować się prawe ucho kierowcy"
Norma, o której mówimy, która jest na etykiecie opon, określa hałas na zewnątrz. Jej celem jest zmniejszenie hałasu emitowanego do otoczenia i ochrona środowiska naturalnego. Myślisz, że tym półgłówkom z UE chodzi o Ciebie czy o człowieka w ogóle?
Added in 3 minutes 17 seconds:Ale w tym samym samochodzie (słabo wyciszonym) do wnętrza dotrze mniejszy hałas z opony z indeksem 68dB niż 72 dB.jakoku pisze:Inferno pisze:dodać trzeba iż głośność jest związana z wycieczeniem samochodu, słabe wyciszenie to nawet 68 db nie pomoże.
Inferno pisze:W obu przypadkach różnica jest taka sama. Wynosi 6 dB czyli 4 razy głośniej.
Wzrost o 10 pkt (liniowo) to nie to samo, co iloczyn. Różnica w hałasie będzie dużo większa pomiędzy wartościami 74 a 80 niż pomiędzy 24 a 30.Czym różni się skala decybeli od innych jednostek głośności dźwięku? Po pierwsze, jest to skala logarytmiczna. W praktyce wzrost hałasu o 10 decybeli odpowiada zatem dziesięciokrotnemu wzrostowi poziomu natężenia dźwięku
Mam inne zdanie, bo te wartości nie są wyssane z palca tylko poparte (jednak) usystematyzowanymi badaniami.Inferno pisze:Jest bzdurny, co widać po opiniach o oponach.
Możemy sobie myśleć co chcemy i pisać co chcemy - to wolny kraj.Inferno pisze:Norma, o której mówimy, która jest na etykiecie opon, określa hałas na zewnątrz. Jej celem jest zmniejszenie hałasu emitowanego do otoczenia i ochrona środowiska naturalnego. Myślisz, że tym półgłówkom z UE chodzi o Ciebie czy o człowieka w ogóle?
Inferno pisze:Bardziej istotne jest jaki hałas. A to kwestia trochę subiektywna.
Głośność dźwięku to subiektywne odczucie natężenia fali dźwiękowej. Do jej obiektywnego pomiaru stosuje się jednostkę o nazwie decybel (dB). Decybel jest jednostką głośności dźwięku, która odzwierciedla stosunek między dwoma wartościami wskazującymi poziom natężenia dźwięku
ochkarol pisze:Cytaty pochodzą ze strony:
https://www.audika.pl/blog/poziom-halasuInferno pisze:W obu przypadkach różnica jest taka sama. Wynosi 6 dB czyli 4 razy głośniej.
No nie taka sama![]()
Taki sam jest iloczyn (4 razy) ale:
4 x 24 = 96
4 x 74 = 296
Wzrost o 10 pkt (liniowo) to nie to samo, co iloczyn. Różnica w hałasie będzie dużo większa pomiędzy wartościami 74 a 80 niż pomiędzy 24 a 30.Czym różni się skala decybeli od innych jednostek głośności dźwięku? Po pierwsze, jest to skala logarytmiczna. W praktyce wzrost hałasu o 10 decybeli odpowiada zatem dziesięciokrotnemu wzrostowi poziomu natężenia dźwięku
Mam inne zdanie, bo te wartości nie są wyssane z palca tylko poparte (jednak) usystematyzowanymi badaniami.Inferno pisze:Jest bzdurny, co widać po opiniach o oponach.
A te opinie na popularnych portalach oponiarskich to bardzo często szeptany marketing oraz marketing negatywny konkurencji.
I pełna zgoda - nie ma co się tymi opiniami sugerować.
Możemy sobie myśleć co chcemy i pisać co chcemy - to wolny kraj.Inferno pisze:Norma, o której mówimy, która jest na etykiecie opon, określa hałas na zewnątrz. Jej celem jest zmniejszenie hałasu emitowanego do otoczenia i ochrona środowiska naturalnego. Myślisz, że tym półgłówkom z UE chodzi o Ciebie czy o człowieka w ogóle?
Masz na poparcie swojej tezy jakieś miarodajne źródło? Chętnie poczytam.
Ja takowe podałem. Może nie najświeższe ale jednak.
Inferno pisze:Bardziej istotne jest jaki hałas. A to kwestia trochę subiektywna.
Poziom hałasu oddaje właśnie skala w decybelach. Posłużę się kolejnym cytatem z wyżej podanej strony:Głośność dźwięku to subiektywne odczucie natężenia fali dźwiękowej. Do jej obiektywnego pomiaru stosuje się jednostkę o nazwie decybel (dB). Decybel jest jednostką głośności dźwięku, która odzwierciedla stosunek między dwoma wartościami wskazującymi poziom natężenia dźwięku
Oczywiście, że każdy z nas indywidualnie odbiera poziom hałasu, tak jak różnie reagujemy na dentystę (jeden będzie mdlał na sam widok wiertła a drugi zniesie zabieg bez znieczulenia). Ale skalę tą i metodologię badania opracowano po to aby to jakoś móc obiektywnie opisać.
I tą, obiektywną wartość każdy z nas musi odnieść do siebie. Ale dla każdego z nas poziom hałasu 72dB będzie większy niż 68dB.
Oczywiście dla jednego ta różnica będzie bardziej odczuwalna a dla drugiego mniej.
Pomijam kwestię prawdziwości podawanych danych przez producentów opon (nic mi nie wiadomo, żeby coś tutaj kręcili).
[/quote]Powtórzę - moje doświadczenia wskazują, że opony 68-69dB są dużo cichsze od tych z indeksem 71-72db.
Kilka kompletów opon już zjeździłem jeżdżąc samochodem już ponad 30 lat.
Inferno pisze:ochkarol pisze:Cytaty pochodzą ze strony:
https://www.audika.pl/blog/poziom-halasuInferno pisze:W obu przypadkach różnica jest taka sama. Wynosi 6 dB czyli 4 razy głośniej.
No nie taka sama![]()
Taki sam jest iloczyn (4 razy) ale:
4 x 24 = 96
4 x 74 = 296
No nie tak to się liczy. Między 80 dB a 30 dB jest różnica w głośności 100 000 razy. Ale masz rację, że jak się cichy szum pogłośni 4 razy to niewiele to zmienia, a jak duży hałas się pogłośni 4 razy, to jest to już masakryczny hałas.Wzrost o 10 pkt (liniowo) to nie to samo, co iloczyn. Różnica w hałasie będzie dużo większa pomiędzy wartościami 74 a 80 niż pomiędzy 24 a 30.Czym różni się skala decybeli od innych jednostek głośności dźwięku? Po pierwsze, jest to skala logarytmiczna. W praktyce wzrost hałasu o 10 decybeli odpowiada zatem dziesięciokrotnemu wzrostowi poziomu natężenia dźwięku
Tak.Mam inne zdanie, bo te wartości nie są wyssane z palca tylko poparte (jednak) usystematyzowanymi badaniami.Inferno pisze:Jest bzdurny, co widać po opiniach o oponach.
A te opinie na popularnych portalach oponiarskich to bardzo często szeptany marketing oraz marketing negatywny konkurencji.
I pełna zgoda - nie ma co się tymi opiniami sugerować.
Są to często opinie potwierdzone zakupem. Duża ilość pozytywnych lub negatywnych opinii już o czymś świadczy. Ale i tak trzeba być ostrożnym.Możemy sobie myśleć co chcemy i pisać co chcemy - to wolny kraj.Inferno pisze:Norma, o której mówimy, która jest na etykiecie opon, określa hałas na zewnątrz. Jej celem jest zmniejszenie hałasu emitowanego do otoczenia i ochrona środowiska naturalnego. Myślisz, że tym półgłówkom z UE chodzi o Ciebie czy o człowieka w ogóle?
Masz na poparcie swojej tezy jakieś miarodajne źródło? Chętnie poczytam.
Ja takowe podałem. Może nie najświeższe ale jednak.
Podałeś dobre źródło, ale nie tak się określa te cyferki na etykietę opon. Ta etykieta UE to pomiar z zewnątrz.Inferno pisze:Bardziej istotne jest jaki hałas. A to kwestia trochę subiektywna.
Poziom hałasu oddaje właśnie skala w decybelach. Posłużę się kolejnym cytatem z wyżej podanej strony:Głośność dźwięku to subiektywne odczucie natężenia fali dźwiękowej. Do jej obiektywnego pomiaru stosuje się jednostkę o nazwie decybel (dB). Decybel jest jednostką głośności dźwięku, która odzwierciedla stosunek między dwoma wartościami wskazującymi poziom natężenia dźwięku
Oczywiście, że każdy z nas indywidualnie odbiera poziom hałasu, tak jak różnie reagujemy na dentystę (jeden będzie mdlał na sam widok wiertła a drugi zniesie zabieg bez znieczulenia). Ale skalę tą i metodologię badania opracowano po to aby to jakoś móc obiektywnie opisać.
I tą, obiektywną wartość każdy z nas musi odnieść do siebie. Ale dla każdego z nas poziom hałasu 72dB będzie większy niż 68dB.
Oczywiście dla jednego ta różnica będzie bardziej odczuwalna a dla drugiego mniej.
Pomijam kwestię prawdziwości podawanych danych przez producentów opon (nic mi nie wiadomo, żeby coś tutaj kręcili).
Ale poziom jakiego hałasu? Dźwięku na poziomie 200 dB na 18 000 Hz nie usłyszysz. Od dźwięku na poziomie 200 dB na 2000 Hz stracisz słuch. Są dźwięki mniej lub bardziej przyjemne. Przykładowo dźwięk okolo 7000 Hz (wysoki pisk) jest wyjątkowo nieprzyjemny dla pewnie większości. Ale ktoś może lubić ten dźwięk (wątpliwe, no ale...). Jedne opony hałasują w pewnych zakresach bardziej w innych mniej. I tu wchodzi gust każdego człowieka i różne opinie. Co masz na myśli podając te decybele? W jakim zakresie jest ten hałas? Podawanie jakiegoś sumarycznego hałasu z całego słyszalnego widma też niewiele daje.Powtórzę - moje doświadczenia wskazują, że opony 68-69dB są dużo cichsze od tych z indeksem 71-72db.
Kilka kompletów opon już zjeździłem jeżdżąc samochodem już ponad 30 lat.
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 4 gości