1.6 110KM 81kW wzrost obrotów silnika na biegu jałowym przy zwolnieniu sprzęgła + klekotanie silnika

Wszystko co chciałbyś wiedzieć o silnikach diesla w Astrze 5
Lelo3008
Nowicjusz
Posty: 7
Rejestracja: 11 kwie 2024, 10:44
Posiadane auto: Opel Astra V Sports Tourer
Silnik: 1.6 CDTI 110KM 81kW
Rocznik auta: 2018
Miasto: Ciechanów
Województwo: Mazowieckie

1.6 110KM 81kW wzrost obrotów silnika na biegu jałowym przy zwolnieniu sprzęgła + klekotanie silnika

Postautor: Lelo3008 » 12 kwie 2024, 21:45

Cześć.
Podczas odpalania auto czasem zaklekocze i przestanie, czasem klekocze cały czas. Wyłączenie i ponowne włączenie silnika czasem pomoże. Inaczej klekotałby ciągle w trasie. Brak reguły, czy to zimny czy rozgrzany silnik. Zauważyłem, że na biegu jałowym, podczas wolnego zwalniania sprzęgła obroty wzrastają o ok 100-300 obr/min. Przy szybkim zwolnieniu jest mniej zauważalny wzrost. Dodatkowo zauważyłem wzrost spalania. Jak puszczam sprzęgło, to czuje w nodze pyknięcie z pedała sprzęgła.
Jakieś sugestie?
dr inż. mechaniki i budowy maszyn

Awatar użytkownika
Vraneg
Wyjadacz
Posty: 158
Rejestracja: 27 mar 2023, 11:01
Posiadane auto: Opel Astra V Sports Tourer Enjoy
Silnik: 1.4 TURBO 150 KM
Rocznik auta: 2018
Miasto: Gliwice
Województwo: Śląskie
Has thanked: 6 times
Been thanked: 6 times

Re: 1.6 110KM 81kW wzrost obrotów silnika na biegu jałowym przy zwolnieniu sprzęgła + klekotanie silnika

Postautor: Vraneg » 13 kwie 2024, 07:37

Obroty zawsze lekko wzrastająca podczas wciskania i zwalniania sprzęgła, u mnie też tak jest. Nie jestem w stanie powiedzieć dokładnie o ile, ale zauważalnie (chociażby na słuch). Pewnie elektronika "przygotowuje" silnik pod włączenie biegu i zwiększenie obciążenia. Także tym akurat bym się nie martwił.

Lelo3008
Nowicjusz
Posty: 7
Rejestracja: 11 kwie 2024, 10:44
Posiadane auto: Opel Astra V Sports Tourer
Silnik: 1.6 CDTI 110KM 81kW
Rocznik auta: 2018
Miasto: Ciechanów
Województwo: Mazowieckie

Re: 1.6 110KM 81kW wzrost obrotów silnika na biegu jałowym przy zwolnieniu sprzęgła + klekotanie silnika

Postautor: Lelo3008 » 13 kwie 2024, 08:13

Vraneg pisze:Obroty zawsze lekko wzrastająca podczas wciskania i zwalniania sprzęgła, u mnie też tak jest. Nie jestem w stanie powiedzieć dokładnie o ile, ale zauważalnie (chociażby na słuch). Pewnie elektronika "przygotowuje" silnik pod włączenie biegu i zwiększenie obciążenia. Także tym akurat bym się nie martwił.


Ale na pewno piszesz o sytuacji na biegu jałowym? Nie spotkałem się w żadnym aucie z czymś takim. Przy wciśnięciu nic się nie dzieje, przy zwolnieniu dopiero wzrastają u mnie obroty. I to dość powolnym zwolnieniu. Pytam o to w kontekście klekotanie silnika, które nie ma żadnej reguły i charakterystycznym pyknięciu czy uczuciu przeskakiwania podczas zwalniania pedału sprzęgła.

Innych objawów brak, płynna jazda, płynna zmiana biegów, płynne przyspieszenie.
dr inż. mechaniki i budowy maszyn

Awatar użytkownika
Vraneg
Wyjadacz
Posty: 158
Rejestracja: 27 mar 2023, 11:01
Posiadane auto: Opel Astra V Sports Tourer Enjoy
Silnik: 1.4 TURBO 150 KM
Rocznik auta: 2018
Miasto: Gliwice
Województwo: Śląskie
Has thanked: 6 times
Been thanked: 6 times

Re: 1.6 110KM 81kW wzrost obrotów silnika na biegu jałowym przy zwolnieniu sprzęgła + klekotanie silnika

Postautor: Vraneg » 13 kwie 2024, 09:36

Lelo3008 pisze:
Vraneg pisze:Obroty zawsze lekko wzrastająca podczas wciskania i zwalniania sprzęgła, u mnie też tak jest. Nie jestem w stanie powiedzieć dokładnie o ile, ale zauważalnie (chociażby na słuch). Pewnie elektronika "przygotowuje" silnik pod włączenie biegu i zwiększenie obciążenia. Także tym akurat bym się nie martwił.


Ale na pewno piszesz o sytuacji na biegu jałowym? Nie spotkałem się w żadnym aucie z czymś takim. Przy wciśnięciu nic się nie dzieje, przy zwolnieniu dopiero wzrastają u mnie obroty. I to dość powolnym zwolnieniu.


Dokładnie o tym. W tym aucie tak jest: słychać, czuć i nawet widać na obrotomierzu delikatną zmianę obrotów przy zwalnianiu sprzęgła. Elektroniczna przepustnica robi po prostu swoją robotę: jak gwałtownie wdepniesz gaz na jedynce i równie gwałtownie go ujmiesz to zauważysz, że obroty spadają o wiele wolniej niż to wynika z położenia pedału gazu i dużego przełożenia tego biegu. Powinno być szarpnięcie, tymczasem obroty schodzą bardzo powoli, a silnik wyje mimo, że gaz nie jest już wcisnięty. Po prostu elektronika trzyma obroty przygotowując się pod "buta" na kolejnym, wyższym biegu.

Lelo3008 pisze:Pytam o to w kontekście klekotanie silnika, które nie ma żadnej reguły i charakterystycznym pyknięciu czy uczuciu przeskakiwania podczas zwalniania pedału sprzęgła


Ja mam benzynę więc ciężko mi się do tego odnieść, musielibyśmy tak naprawdę obydwaj nagrać filmiki żeby ocenić jak duże jest to falowanie. Co do
pyknięcia... hm, to samo. Przeskakiwania sprzęgła nie odczuwam.

Lelo3008
Nowicjusz
Posty: 7
Rejestracja: 11 kwie 2024, 10:44
Posiadane auto: Opel Astra V Sports Tourer
Silnik: 1.6 CDTI 110KM 81kW
Rocznik auta: 2018
Miasto: Ciechanów
Województwo: Mazowieckie

Re: 1.6 110KM 81kW wzrost obrotów silnika na biegu jałowym przy zwolnieniu sprzęgła + klekotanie silnika

Postautor: Lelo3008 » 16 kwie 2024, 10:19

Vraneg pisze:
Lelo3008 pisze:
Vraneg pisze:Obroty zawsze lekko wzrastająca podczas wciskania i zwalniania sprzęgła, u mnie też tak jest. Nie jestem w stanie powiedzieć dokładnie o ile, ale zauważalnie (chociażby na słuch). Pewnie elektronika "przygotowuje" silnik pod włączenie biegu i zwiększenie obciążenia. Także tym akurat bym się nie martwił.


Ale na pewno piszesz o sytuacji na biegu jałowym? Nie spotkałem się w żadnym aucie z czymś takim. Przy wciśnięciu nic się nie dzieje, przy zwolnieniu dopiero wzrastają u mnie obroty. I to dość powolnym zwolnieniu.


Dokładnie o tym. W tym aucie tak jest: słychać, czuć i nawet widać na obrotomierzu delikatną zmianę obrotów przy zwalnianiu sprzęgła. Elektroniczna przepustnica robi po prostu swoją robotę: jak gwałtownie wdepniesz gaz na jedynce i równie gwałtownie go ujmiesz to zauważysz, że obroty spadają o wiele wolniej niż to wynika z położenia pedału gazu i dużego przełożenia tego biegu. Powinno być szarpnięcie, tymczasem obroty schodzą bardzo powoli, a silnik wyje mimo, że gaz nie jest już wcisnięty. Po prostu elektronika trzyma obroty przygotowując się pod "buta" na kolejnym, wyższym biegu.

Lelo3008 pisze:Pytam o to w kontekście klekotanie silnika, które nie ma żadnej reguły i charakterystycznym pyknięciu czy uczuciu przeskakiwania podczas zwalniania pedału sprzęgła


Ja mam benzynę więc ciężko mi się do tego odnieść, musielibyśmy tak naprawdę obydwaj nagrać filmiki żeby ocenić jak duże jest to falowanie. Co do
pyknięcia... hm, to samo. Przeskakiwania sprzęgła nie odczuwam.


Dzięki, przegadałem dziś z mechanikiem temat i powiedział faktycznie, że takie rozwiązania jak zwiększenie obrotów na biegu jałowym są stosowane w niektórych autach.
Co do klekotanie oczywiście u mechanika cisza, równa praca silnika. Ale wg niego to nie temat rozrządu na podstawie naszej rozmowy, niestety brak analogii ani jakiejkolwiek zależności, chyba, że ewentualnie jakiś wczesny temat.
dr inż. mechaniki i budowy maszyn


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 4 gości