Przecież Astra K (w Polsce?) nie ma silnika 1.0i 115KM. To raczej przypadek z 3-cylindrowej Corsy. I nic dziwnego, bo z jednego litra tyle koni i cisnąć na wysokich biegach od niskich obrotów to i ciśnienie większe pod tłokiem, więc łatwiej o spalanie stukowe..
Zaciekawił mnie poruszany na forum temat LSPI oraz spalania stukowego, szukałem w mojej Astrze czy nie ma tych objawów, aby w razie czego zareagować przed rozsypaniem się silnika, ale nic nie znalazłem, poza masą artykułów w Internecie więc w skrócie poniżej to co najważniejszego zapamiętałem:
Co do samego spalania stukowego, to wpływ może mieć:
a) olej, w roczniku 2017 Astra z taśmy zjeżdża z dexos1gen2, i przy wymianie również go zalewają, w 2016 i wcześniejszych z fabryki wjeżdżał na dexos2 (więc prawdopodobnie wymiana na d1g2 pomoże)
b) słabe paliwo (mniej oktanów niż zaleca producent)
c) świece zapłonowe
d) masa innych, ale powyższe 3 punkty w miarę łatwo zweryfikować.
Co do LSPI to główną przyczyną jest zły olej. Wymiana na dexos1gen2 powinna więc być priorytetem dla wszystkich mających Astrę K z 1.4T.
Co można zrobić:
Olej - sprawdzamy jaki zalany, jak dexos2 to się umawiamy na wymianę oleju na dexos1gen2 (dotyczy 1.4T benzyna).
D1g2 może sprawiać, że nie mamy tyle nagaru co przy dexos2, więc i ciśnienie pod tłokiem niższe, a to z kolei redukuje możliwość samozapłonu mieszanki (wpływ na samozapłon mają głównie ciśnienie i ciepło).Paliwo - za mało oktanów może zmienić charakterystykę zapłonu. Można spróbować zatankować Pb98 i sprawdzić czy problem dalej się pojawia. Jeśli na Pb98 ustępuje, to najlepiej tankować na innej, sprawdzonej stacji, i tam wypróbować Pb95.
Świece - wystarczy, że przerwa na iskrę będzie większa i już problem może występować ze spalaniem stukowym. Skontrolować świece można samemu, odkręcić i zmierzyć (nawet "na oko"), czy przerwy nie są za duże.
Olej&Paliwo są ze sobą powiązane, więc i wymiana na d1g2 powinna pomóc jak i ewentualna zmiana stacji. Ja tankuję na Orlen i nie widzę problemu z Pb95, ale mam RM2017 i zalany d1g2 od nowości.
Jak dodatkowo sprawdzić, czy występuje spalanie stukowe (poza dziwnymi dźwiękami dochodzącymi z silnika):
- kontrolując świece zapłonowe (przerwę na iskrę) jeśli będzie na niej biały osad to może świadczyć właśnie o tym, że występuje spalanie stukowe
- można również zerknąć na końcówkę wydechu. Jak będzie okopcona na czarno sadzą jak w dieslu, to również może to wskazywać na spalanie stukowe (
łatwiej skontrolować wydech niż prosić kogoś by jeździł za nami i sprawdzał czy czasami nie kopcimy na czarno ).
PS. Mam nadzieję że się Wam przyda jeśli obawiacie się problemu lub podejrzewacie że już go macie - czego nie życzę nikomu, bo na samym tłoku może się nie skończyć:(